Snurrar

20140204-102734.jpg
Just nu snurrar bulladegen..blev färdig lämpligt tills jag kände huvudvärken smälla till som en käftsmäll i skallen. 2 dagar utan -vilken semester det varit! *ironisk*. Jag hann röja opp huset ,tvätta o byta lakan. Alltid nåt!
(förkyld o tror det är bihålorna som bråkar)
Nå, det om det! Vi ska se om det blir nå bullar än idag 🙂

20140204-103307.jpg
Silvia är hemma för hon har feber, nu bygger de kojor med madrasser filtar o lakan (de nytvättade,förstås). Jag låter dem hållas! De har ju så roligt.

20140204-103556.jpg Och precis just nu läser Silvia en saga för Theo. Så gulligt! (Hon kan läsa flytande nu).

På tal om att läsa så suckar mitt hjärta inför kvällen. Ett av barnen har finskaprov -vilket h*n undvikit att berätta för mej. Vilket betyder att det blir lååånga jobbiga , förhör ikväll. Och Jonas råkar vara borta ikväll,såklart, så det lämnar på mej och jag har alltför kort tålamod!

Orkar inte.

Vill inte. Kan nog, men har inget tålamod. Det är som om all pedagogik jag lärt mej (vilket inte nu är så  jätte mycket, men det lät väl bra?)flyger all världens väg då jag ska förhöra..

Buhuuu.

Har nån tips på hur JAG ska få mera tålamod med läxor?

(Jag känner så med de föräldrar som måste sitta länge varje kväll med sina barn, våra barn har ganska lätt i skolan – förutom i finska, så vi är bortskämda med att de fixar läxorna mestadels själva)

Det här inlägget postades i husmoderliga talanger och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Snurrar

  1. carina skriver:

    För att pränta in ord klipper du ut små lappar och skriver ordet på finska på en sida och på svenska på andra sidan. Sedan går man genom högen och läser det svenska ordet och kan man det på finska får man lägga bort den lappen. Så håller man på går genom högen med återstående kort tills alla finns i minnet.
    Lite roligare när man ser att lapparna minskar vartefter. Sedan kan man göra tvärtom och läsa finska sidan…

  2. Tisi skriver:

    Jag började fundera på din huvudvärk, jag som inte ens känner dig…Kan det vara så att du inte tål vetemjöl, socker.. Jag vet med mig själv att huvudvärk och alla annan värk(har fibromyalgi) som jag dras med blir hundra gång värre då jag handskas med veitmjöle. Förr då jag bakade bullar och bröd så fick jag underliga darrningar i kroppen, som jag nu efteråt förstått att berodde på veitmjöle och jag som trodde att jag skaka för att ja va så snål på bollona;)

    • livetsomrullar skriver:

      Tack för omtanken 🙂
      Jag har funderat i de banorna.
      Jag vet ju att min migrän är genetisk. Vi är 3 syskon som har(olika grad) + att min bror nyligen fått Hortons (vilket är ännu värre!)..Så själva sjukdomen är det inget att göra åt, men det finns alltid nåt som triggar igång ett anfall.

      Min är också hormonell har jag märkt och då jag varit gravid har jag inte alla haft migrän. Tänkte ett tag på att jag sku bota det med att vara gravid jämt, men då det är ju inte SÅ enkelt… 😀 😉 Får väl helt enkelt vänta på det ljuvliga klimakteriet för att slippa eländet. Haha.

      Darrningarna har jag också haft…och nu ska jag riktigt vara uppmärksam nästa gång jag bakar! Har du reagerat mera då du ätit vetemjöl eller då du bakat. Tänkte om det kan vara skillnad om det inte varit i ugn och så? (dum fråga kanske)

  3. Tisi skriver:

    Jag reagerar nog mera på då jag äter vetemjöl. och nu blir jag blir svullen och röd och en obehagskänsla som jag inte riktigt kan sätta finger på vad det är. Jag försöker hålla mig från allt vitt.socker vetemjöl och andra mjölsorter och i dagsläge äter jag nästan bara grönsaker,LITE frukt, fisk,broiler ägg och mår riktigt bra:)

Kommentera

