Sportlov

Godmorgon!
Så vaknar vi upp till sportlovsveckan.  Kl 7 vaknade jag och var  pigg !?
Det är som balsam för själen att vakna till ett tyst hus. Verkligen.

(Till dej med småbarn vill jag ge tröst – det kommer en tid då du vaknar pigg och till ett tyst hus också. Iställer för barnskrik och kanhända en stinkande bajsblöja. Håll ut!)

Sportlov. Hmm.

image

Jag tillhör dem som inte tycker att man behöver göra så mycket på sportlov. Tycker det räcker långt med att barnen får vara lediga och leka med kompisar /ev låta nån kusin sova över.
Minns för några år sen då jag kände mej misslyckad över att jag inte orkade ordna nåt speciellt för barnen under lovet (Jonas var i arbete). Dåligt samvete.
Nu är jag äldre och klokare. Har insett att yngre barn inte behöver så mycket för att de ska tycka att det är speciellt.

Kanske en halvtimmes picknick utomhus med varm oboy? Kanske en sagostund inne i en koja som ni byggt över vardagsrumsbordet? En saga läser man lätt på 5 min så det tar inte ens lång tid och ändå uppskattas det mycket.
Kanske kan ni leka kurragömma? DET är roligare än man tror.
Bygga lego på köksbordet, istället för på golvet i lekrummet?

Småsaker men det är viktigt att göra saker tillsammans med barnen. Att se dem.

De större skolbarnen har en bra förmån i och med att de kan åka med på kommunens aktiviteter. Tropiklandia och slalomresor. Sen finns det visst läger på sportlov också?

I år får våra barn ett roligt sportlov. Med Jonas ledig 3 dagar (skönt efter alla hans sverigeresor denna månad) och tillsammans med 13 kusiner och deras föräldrar, ska vi vara i Sverige några dagar. Har planerat för Svanstein ski en dag, nåt lekland och så får vi se hur det blir…

Theo började dagen med att hosta så förskräckligt så man vet aldrig.

Imorgon blir det iallafall Mamma Muu teater ! Se det som ett tips!
Gratis vid cronhjelms ,halv 10 tror jag det är? Och sen kl 14 vid bosund skola.

Ska kolla upp tiderna än.

Det här inlägget postades i sportiga försök och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

