Program

Vart far dagarna?

Nå egentligen då jag riktigt benar ut vad vi gjort så har vi nog haft mycket program.

I lördags bjöd Jonas (jag var med på det såklart men J fixade 🙂 med allt) sina syskon/föräldrar på hemgjorda burgare. Han bakade t o m  eget hamburgarbröd ! Jag blev glad att de lyckades då han inte bakar annars.

image

Grillade utomhus. Och gott var det!

image

image

Värmde upp en burgare åt mej dagen efter som jag fotade. Man har ju inte lust att hålla på och fota då man har trevligt främmande.

På tal om trevligt, så kom vi in på ett samtalsämne som var mindre trevligt men viktigt. Nämligen döden. Och då funderade vi mera på det jordiska. Vad händer ena om maken/makan dör?  Även om vi alla är unga , så finns det inga garantier.

Nå summa summarium

. Medan andra partajjade vilt på lördagskvällen, så vet ni vad vi gjorde?

image

Skrev testamente. (Ja man får småle litegrann)

Nu är jag fel person att förklara dethär men det viktigaste vi skrev var
att makarna ärver allt av varandra. Annars ärver barnen hälften och många bestämmelser gör sen att man speciell som kvinna (lägre lön) har svårare att ha råd att behålla huset och massa annat papperskrångel .. sen då båda är borta så ska såklart barnen få det som blir kvar.

Kanske nån annan kan förklara bättre ?

Det är inget roligt att tänka på sånt men ganska viktig. Tex livförsäkring och låneskydd. Har du det?

Skulle en tragedi inträffa och man skulle missta sin man (sitt allt) så nog underlättar det om man inte behöver vara rädd att barnen och en själv ska mista hemmet också.  Inte för att jag sku bry mej ett dugg om pengar i ett sånt läge där man skulle kräla i sorgens mörka mörka dal. Men man skulle inte kunna lägga sig ner och dö själv heller.

‘——-

Oj . Vad det blev dystert här känner jag.

Nu ska jag dricka mitt morgonkaffe (halv 11. Har inte ”hunnit” tidigare.) .

Vilken vacker och varm dag det är idag!

>image

Jag hoppas jag ska ha energi nog att ta tag i målarpenseln! Har lite sjuk rygg så kan skylla på det annars , haha, men på det viset blir inga staketstolpar målade..

>image

Det här inlägget postades i hemma, husmoderliga talanger, uti herrens hage. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Program

  1. A skriver:

    Oj vad bra med testamente..brukar ibland tänka på att det borde göras men inte kommit mig för men nu fick ni det att se så lätt ut att här ska vi också slå ett slag för saken 🙂
    Tack för att du delade detta och hoppas ni får att långt och lyckligt liv tillsammans!

    • livetsomrullar skriver:

      Tack för att det uppskattades. Det är som sagt inget man egentligen vill tänka på.. Vi hade en mall att utgå ifrån och sen ska det vara 2 vittnen som skriver under som intygar att man är vid sina sinnens fulla bruk och att allt går rätt till. Sen är det klart! Tar inte många minuter .

Kommentera

